„Nie dostaniesz awansu” – jak powiedzieć o tym pracownikowi?

Naturalnym jest, że jako właściciele firm i organizacji chcemy, aby wyższe stanowiska były zajmowane przez kompetentne i doświadczone osoby. Często również mamy w szeregach ludzi młodych i ambitnych, którzy pragną pracować na stanowiskach menadżerskich, jednak brak im pewnych cech, jak choćby właśnie doświadczenia. Jak powiedzieć pracownikowi, że nie dostał awansu, aby jednocześnie go nie zniechęcić?

Tu i teraz

Informacja o odmowie awansu zabarwiona jest „wysokim ładunkiem emocjonalnym”, jak twierdzi Heidi Grant, wykładowczyni Neuroleadership Institute, stąd menadżerowie często odkładają taką rozmowę na ostatnią chwilę, nie wiedząc jak przekazać wiadomość, która w większości przypadków będzie rozczarowująca dla pracownika. Jak zatem odbyć taką rozmowę, aby pracownik nie stracił wiary w siebie?
Joseph Weintraub, profesor w Babson College, sugeruje, aby nie improwizować w takiej sytuacji i zaplanować co dokładnie chcemy powiedzieć pracownikowi.
„Przekazując negatywne informacje zwrotne, działamy w trybie ataku lub ucieczki – chcemy mieć już to za sobą. Nasz mózg nie pracuje optymalnie; czujemy się niezręcznie, mając utrudniony kontakt z emocjami innych”.
Ponadto lepiej nie odwlekać takiej rozmowy w czasie – nikt z nas nie lubi dowiadywać się o swoim niepowodzeniu np. z profilu na Facebooku kolegi lub koleżanki.

Nie wszystko stracone

Choć żaden szef nie ma obowiązku tłumaczenia się, warto wyjaśnić pracownikowi, dlaczego stało się tak, a nie inaczej. Przedstawić kontekst organizacyjny, uświadomić czego mu brakuje, aby objąć wyższe stanowisko, a przy okazji zapewnić, że jest doceniany i pełni ważną funkcję w organizacji. Wychodząc naprzeciw tej potrzebie, system HRsys został wzbogacony o możliwość przyznawania pracownikom i współpracownikom odznak, które dotyczą zarówno ich umiejętności, jak i działań. Takie rozwiązanie jest motywujące dla pracowników i angażuje ich do rozwoju swoich umiejętności.
Unikajmy frazesów, oklepanych formułek i pustych komplementów – ludzie lubią wiedzieć, co robią dobrze, a co powinni poprawić.
Po przekazaniu odmowy awansu, uargumentowanej brakiem niezbędnych kompetencji, warto umówić się z pracownikiem na kolejną rozmowę o jego rozwoju. Dialog taki przyniesie efekt, jeśli wskażemy pracownikowi drogę – poprzez polecenie szkoleń, uczestnictwo w spotkaniach itp.

Nie obiecuj na próżno

Jednocześnie nie zapominajmy, że reakcja na rozczarowującą wiadomość jest różna u każdego człowieka. Jeden przyjmie to ze spokojem, inny być może będzie potrzebował możliwości „wygadania się”. Okaż współczucie, a przynajmniej empatię i zrozumienie, a przede wszystkim nie składaj obietnic bez pokrycia. Naturalnym odruchem jest chęć wynagrodzenia pracownikowi tego rozczarowania, zapewnienie go, że wkrótce jego sytuacja się zmieni. Jeśli jednak w najbliższym czasie nie przewidujesz zmian w kadrach swojej organizacji, nie rzucaj pustymi obietnicami. To najprostsza droga do straty zaufania i szacunku Twojego pracownika.
stopka