Elastyczność największy atrybut pracodawcy?

Elastyczność w organizacji przejawia się w zdolności do inicjowania i dokonywania zmian dostosowanych do nowych sytuacji, w których będzie realizowana strategia. Elastyczność w miejscu pracy pozwala pracodawcom i pracownikom na ustalenie takich warunków pracy, które odpowiadają zarówno jednym, jak i drugim. Pomaga to zatrudnionym utrzymać równowagę między pracą a życiem prywatnym, a samym pracodawcom zwiększyć produktywność i efektywność ich działań.

O co chodzi z tą elastycznością?

Pracownik działu HR, choć już w części jest, to wkrótce będzie jeszcze bardziej człowiekiem do tzw. zadań specjalnych. Rynek pracy dynamicznie się zmienia i stawia rekruterów przed nowymi wyzwaniami nie tylko w kwestii sposobu pozyskania personelu. Znalezienie dobrego pracownika (nie padnie tutaj nic odkrywczego) nie należy już przecież do rzeczy prostych. Zarządzający obszarem HR coraz większą wagę przykładają więc do zatrzymania pracowników w firmie.

Ze względu na rotację pracowników, trudności w ich pozyskaniu, rekrutacje pod konkretne projekty, czy ściąganie pracowników z innych państw (w Polsce też, chociażby w branży informatycznej, ale i często w centrach usług wspólnych, przybywa zespołów wielokulturowych) coraz popularniejsza staje się rekrutacja, która od początku do końca będzie odbywać się on-line. Pracownicy działów personalnych muszą zacząć się przyzwyczajać do tego, że coraz częściej będą zatrudniać osoby, z którymi wcześniej nie spotkają się osobiście. Idąc z duchem czasów, trzeba będzie zaakceptować prowadzenie rekrutacji za pomocą mediów społecznościowych, komunikatorów czy wideokonferencji.

Wysokie wynagrodzenie to za mało

Najważniejszymi czynnikami atrakcyjności miejsca pracy przez wiele lat pozostawało wynagrodzenie i świadczenia pracownicze oferowane w danej firmie. Często pracownicy podkreślali też, że zależy im na pozytywnej atmosferze. Powyższe czynniki to aktualnie zbyt mały motywator – na pewno są wciąż bardzo ważne, ale już niewystarczające. Aby przyciągnąć specjalistów, nie wystarczy im dobrze zapłacić. Należy im stworzyć przyjazne miejsce pracy, takie w którym chcemy przebywać pomimo tego, że przychodzimy do niego pięć dni w tygodniu i wykonujemy różne obowiązki. Stół do piłkarzyków, pokój gier czy wygodne sofy (co nie jest jakimś przerażająco dużym kosztem dla organizacji) wpływają na lepsze samopoczucie i relacje w zespole, a co za tym idzie, na efektywność pracy.

Najważniejszy jest lider

Kluczem do sukcesu jest odpowiedni lider. Nie bez powodu mówi się, że „przychodzi się do firmy, a odchodzi od szefa”. Elastyczni menedżerowie traktują pracowników jak osoby indywidualne i starają się dostosować do ich stylów i potrzeb. Odpowiedzialny lider musi znać personalne wartości, jakimi pracownik się kieruje i jakie wnosi do firmy. Powinien też wiedzieć, czego potrzebują jego podwładni, umieć rozpoznać ich oczekiwania i na nie odpowiadać. Tacy menedżerowie zapewniają pracownikom większą swobodę w osiąganiu celów, potrafią ocenić silne i słabe strony pracowników, dzięki czemu mogą przekazać informacje zwrotne i spersonalizowane wskazówki w celu optymalizacji wydajności.

Dla najmłodszych pracowników, którzy dopiero wkraczają na rynek pracy, praca musi być przede wszystkim ciekawa. Młodzi ludzi muszą też znać swój cel. Mówi się, że są oni niecierpliwi i nastawieni na otrzymanie szybciej informacji zwrotnej, jednocześnie chcą być doceniani i motywowani przez przełożonych. Z kolei pokolenie X uchodzi za odpowiedzialne i lojalne, a najważniejsze są dla nich stabilizacja, dobra płaca oraz uznanie. Zupełnie inaczej jest w przypadku Millenialsów, którym zamiast stabilizacji trzeba zapewnić samorozwój, a zamiast bezpieczeństwa finansowego – szczęście.

Indywidualne potrzeby każdego pracownika

W praktyce okazuje się jednak, że znacznie ważniejszy niż przynależność do określonego pokolenia jest fakt, że każdy z nas ma po prostu inną osobowość, inne potrzeby i oczekiwania, również w stosunku do swojego pracodawcy. Dlatego problemem może okazać się dotarcie do każdego pracownika i zmotywowanie go do efektywnej pracy, szczególnie gdy firma nie należy do małych. Najprościej oczywiście jest dać wszystkim pracownikom te same świadczenia pozapłacowe. Tylko po co, skoro równie wygodnym rozwiązaniem jest system kafeteryjny, który pozwala pracownikom samodzielnie wybierać benefity? Dzięki temu nie uszczęśliwiamy nikogo na siłę rozwiązaniami, które są niedopasowane do jego oczekiwań, a przez to często niewykorzystywane.

Ważną kwestią jest też walka o kobiety. Kariera mężczyzn i kobiet przebiega w innej dynamice. W przypadku mężczyzn jest ona stabilną prostą, za to w życiu kobiety przychodzi taki moment, kiedy musi zwolnić. Firma powinna to zrozumieć i być gotowa, aby po przerwie przyjąć i zapewnić jej dalszy rozwój. Dużym ułatwieniem są tutaj przedszkole i opieka nad dzieckiem na terenie firmy czy pokoje dla matek karmiących, które są już teraz często standardem w dużych organizacjach. Nowoczesna firma wspierająca młodych i pracujących rodziców wzbudza zaufanie oraz buduje lojalność podwładnych, pozwala im czuć się bezpiecznie i komfortowo w miejscu pracy.

Wszyscy jesteśmy indywidualistami, dlatego cenimy sobie możliwość dostosowania również czasu pracy do swoich potrzeb. Elastyczne godziny rozpoczęcia pracy albo praca zdalna sprzyjają podejmowaniu dodatkowych aktywności związanych z zawodem, edukacją lub życiem osobistym. Umożliwienie pracy w godzinach nadliczbowych, aby pomóc współpracownikowi dotrzymać termin na wykonanie zadania, wdrożenie nowego oprogramowania, które zwiększy efektywność podwładnych, umożliwienie pracownikowi pozostanie w domu w sytuacji nagłej, czy na przykład możliwość delegowania rutynowych zadań osobom o mniejszych kompetencjach, by osoby kluczowe dla organizacji mogły skoncentrować się na priorytetach – to tylko kilka przykładów, które można wdrożyć, aby pracownik czuł, że mu ufamy, a tym samym dawał z siebie więcej niż normalnie.

Monitorowanie tego, co dzieje się w przedsiębiorstwie, jest optymalnym sposobem zapobiegania niepożądanym zjawiskom w firmie, takim jak spadek wydajności pracy, czy odchodzenie z organizacji najlepszych i kluczowych pracowników. Pełnych i rzetelnych danych na ten temat dostarczyć mogą profesjonalne badania, dzięki którym możemy zidentyfikować obszary wymagające poprawy oraz dowiedzieć się od samych pracowników, czego oczekują od firmy.

Szybko zmieniające się potrzeby oraz błyskawiczne, często nieoczekiwane zmiany na rynku to już codzienność dla pracodawców. Świadczenia pozapłacowe stają się coraz częściej czynnikiem decydującym o wyborze konkretnej firmy, dlatego warto sięgać po ciekawe i niestandardowe rozwiązania, bez względu na to, do której litery pokoleniowego alfabetu pracodawca adresuje swoją ofertę. Elastyczność bowiem przyciąga osoby kreatywne i ambitne, a na takich nam przecież zależy.

 

Źródło: Raport #TrendyHR 2018

Autor: Agata Sąsiadek, Specjalista ds. personalnych w Fibar Group

stopka