Jak rekrutować Millenialsów?

Według szacunków, w nie dalekiej przyszłości, bo już w roku 2025, Millenialsi będą stanowić ok. 75% światowej siły roboczej. Jest to grupa licząca w Polsce już ok. 9 mln osób. O skuteczności w pozyskiwaniu talentów z tej grupy zawodowej decydować będzie zrozumienie jej i dostosowanie procedur rekrutacyjnych do jej preferencji.

 

laptop-958239_960_720Obecnie Millenialsi  to najbardziej pożądani pracownicy, wokół których powstało jednak wiele krzywdzących mitów, które niepotrzebnie wpływają na, często zbyt pochopną, ocenę. W głośnym swego czasu materiale, „Time” określił Millenialsów mianem egoistów, co wywołało swego rodzaju burzę. Czy słusznie? Zdania są podzielone. Jedno jest pewne –chcesz pozyskać talenty z danej grupy? Zrozum ją!

Słowo teorii, czyli kim są Millenialsi?

Za Millenialsów uważa się osoby urodzone w latach 80-tych i 90-tych, aż do 2000 roku. Można ich podzielić na dwie fale: „pierwsza fala”, czyli pokolenie Y urodzone w latach 1978-1989 oraz najmłodsi – przedstawiciele pokolenia Z (urodzeni pomiędzy 1990-2000).

Jacy są Millenialsi?

O Millenialsach na rynku pracy krążą podzielone opinie. Mówi się, że mają silne przekonanie o własnej wyjątkowości, przedsiębiorczości, wysokich kompetencjach oraz ogromną pewność siebie. Jednocześnie to pokolenie bardzo skoncentrowane na swojej osobie, zmienne i nielojalne, co przekłada się na brak zaangażowania i szacunku dla autorytetów.

Millenialsi wyznają zasadę Work-Life Balance. Nie przekładają kariery nad życie prywatne, lubią jednak wyzwania i mocno stawiają na rozwój osobisty. Są zazwyczaj dobrze wykształceni, znają języki obce, są kreatywni i dobrze radzą sobie z nowymi technologiami. To pokolenie aktywne, chcące bezpośrednio decydować o tym, co wybiera, w czym bierze udział. Są niezwykle elastyczni i dobrze dostosowują się do nowych okoliczności – zmieniają pracę częściej niż starsze pokolenia. Są krytyczni wobec otaczającego ich  świata, kierują się często niespotykanym rozsądkiem.

13134020174_5246cb94b7_bMillenialsi to również pokolenie zwane „generacją relacyjną” – dzięki mediom społecznościowym, znają wiele osób, a w przypadku szukania pracy siła rekomendacji jest dla nich często ważniejsza, niż warunki pracy. Dlatego właśnie zdarza się, że ich stosunek do pracy opera się na utożsamianiu poprzez pozytywne opinie i aprobatę środowiskową. Z punktu widzenia kariery pieniądze przestają być dla nich najważniejsze (co nie znaczy, że nie są ważne). Definicją sukcesu staje się dla nich „wartościowa praca”, która daje poczucie samorealizacji i spełnienia oraz jest zgodna z ich stylem życia.

Współpraca z przedstawicielami tej generacji okazuje się więc często niebagatelnym wyzwaniem. Millenialsi oczekują najlepszej pracy (i dobrej płacy!), nie chcą funkcjonować w sztywnych, narzuconych ramach, liczą na szybkie awanse – nawet po kilku miesiącach pracy.

Co cenią Millenialsi:

  1. Kultura organizacyjna – ważne jest dla nich aby kultura (ta rzeczywista) miała swój wymiar w statucie, celach, misji i wizji firmy. Wszelkie pozory w tej kwestii mogą być źle odebrane.

  2. Poczucie misji – Millenialsi lubię mieć poczucie, że ich praca ma sens. Że za tym, co robią stoi jakaś większy cel. Nie lubią wykonywać pracy w sposób „automatyczny”, nastawieni są na system pracy zadaniowej, gdzie każde zadanie w sposób uporządkowany buduje poczucie pewnej całości.

  3. Uznanie i nagrody – Millenialsi lubią, kiedy ich praca jest zauważana, doceniania i nagradzana. W takich warunkach są pracownikami lojalnymi i oddanymi swojemu pracodawcy.

  4. Elastyczność – bardzo cenią sobie możliwość pracy zdalnej, nie chcą być zakładnikami pracy w stricte określonych ramach czasowych.

  5. Możliwości rozwoju – bardzo cenią sobie rozwój i możliwości nauki przez całe życie. Chętnie szukają sobie mentorów i prowadzeni pod ich skrzydłami, wzrastają.

 

woman-smartphone-girl-technologyO co zadbać podczas rekrutacji Millenialsów. Wyzwania dla działów HR

Choć może zabrzmieć to trywialnie, trzeba zrozumieć ich punkt widzenia i wyjść naprzeciw oczekiwaniom:

  1. Przeprowadź research wśród zatrudnionej kadry pracowniczej i zapytaj pracowników dlaczego przychodzą codziennie do pracy, co stanowi dla nich źródło motywacji i inspiracji, za co cenią miejsce pracy, co zmieniliby gdyby mogli, czego im brakuje? Będzie to dla Ciebie doskonałe źródło wartości jakie przyświecają pracownikom. Zgromadzony materiał wykorzystaj praktycznie – publikuj w ogłoszeniach o pracę, wszelkich materiałach HR, korespondencji, firmowym intranecie. Tego typu szum przy tym jak ważna jest dla Millenialsów opinia o firmie (referencje) pozytywnie wpłynie na ich odbiór Twojej organizacji.
  2. Podczas rekrutacji szczególną uwagę przyłóż do informacji zwrotnej. Millenialsi nie lubią brać udziału w chaosie. Będzie to wyraz Twojego partnerskiego podejścia i szacunku, który sprawi, że jako organizacja bardzo zyskasz w ich oczach. Pamiętaj, że sprawnie prowadzona np. komunikacja mailowa na każdym etapie rekrutacji, to także świetna okazja to uwypuklenia pozytywnych cech Twojej organizacji i pokazania jej jako „przyjaznego miejsca pracy”. Opracuj język komunikacji, grafiki, zdjęcia. Chwal się. Możesz np. przy pierwszej selekcji nadesłanych dokumentów przygotować mail zwrotny z „zaproszeniem na I etap rekrutacji” we wiadomości zaś zaszyć link do serwisu „mojafirmpopracy”, gdzie pracownicy dzielą się tym, co robią w wolnym czasie. Czy to nie byłby swoisty efekt WOW?
  3. Podczas rozmów rekrutacyjnych akcentuj i ubieraj swoją organizację w wartości. Podkreślaj takie rzeczy jak:

– ścieżka rowerowa do pracy (jeżeli jest)

– elastyczne godziny pracy,

– możliwość pracy zdalnej

– możliwość pracy projektowej ponad działami w organizacj

– możliwość odbycia darmowych szkoleń,

– wszelkie dofinansowania z naciskiem na szkolenia i studia,

– wszelkie nieformalne grupy, które się tworzą wewnątrz organizacji, np. „grupa fanów badmintona”.

4.  Przedstaw ścieżkę rozwoju4 Przedstaw ścieżkę rozwoju jaka czeka przed pracownikiem na danym stanowisku. Zamiast mówić, że „awans jest możliwy”, staraj się bardziej uszczegółowić ścieżkę rozwoju – w jakim czasie, jakie są możliwości. Na pewno będą pytać również o podwyżki na danym stanowisku. Jeżeli dane stanowisko nie przewiduje awansów – mów o tym wprost (najgorsze co możesz zrobić to obiecywać „gruszki na wierzbie”). Rozmycie oczekiwań w tej kwestii może być bardzo kosztowne. Pamiętaj, że Millenialsi lubią często zmieniać miejsce pracy, po co to przyspieszać?

5. Podczas rozmowy mocno akcentuj to, jakie znaczenie ma dane stanowisko w strukturze firmy, z kim powiązane, za co odpowiada osoba je piastująca. Zwróć uwagę na cele organizacji i powiąż je z obowiązkami na danym stanowisku – na pewno zyskasz w oczach Millenialsów.

 

Nie bój się zmienić metod rekrutacji. Idź z duchem czasu i duchem zmian. Staraj się w różnorodności pomiędzy pokoleniami widzieć wartość dla Twojej organizacji. Nikt nie jest idealny. Jednak odpowiednie prowadzenie poparte zrozumieniem pozwoli ci wyłowić z rynku perły, które przyczynią się do wzrostu Twojej organizacji.

 Zobacz także –> Postaw na grywalizację w rekrutacji

 

stopka