Postanowienia noworoczne dla HR-owca (cz. 1)

Większość z nas w pierwszych minutach Nowego Roku składa sobie uroczystą obietnicę, że w przeciągu kolejnych 12 miesięcy coś zmieni w swoim życiu. Z pewnością warto zastosować postanowienia noworoczne również na tle zawodowym. Co warto poprawić w dziale HR, aby przyszły rok był owocny zarówno dla firmy jak i dla pracowników?

Employer branding

Prawda jest taka, że rynek pracy przestaje być rynkiem pracodawcy, a staje się rynkiem pracownika. Stąd dbanie o wizerunek pracodawcy może być wkrótce kluczowe w funkcjonowaniu firmy. EB można podzielić na dwa typy: zewnętrzny, czyli pokazywanie firmy jako atrakcyjnej i stwarzającej perspektywy dla pracowników oraz wewnętrzny, gdzie pracownicy czują się doceniani, adekwatnie wynagradzani i mogą się rozwijać.

Employer branding jest wciąż młodym działem (pierwsza definicja pojawiła się w 2001 roku, stworzona przez firmę McKinsey) leżącym na pograniczu HR-u i marketingu. Jeśli nie posiadamy takiego działu i nie mamy możliwości stworzenia go, powinniśmy zaangażować zarówno marketing jak i HR. Potrzebna będzie wiedza jednych i drugich, znajomość trendów, nowych technologii oraz odrobina odwagi do stworzenia skutecznej strategii.

Dobrym przykładem strategii employer brandingu jest akcja PZU Przyciągamy Najlepszych sygnowana hashtagiem #najlepszastrona zachęcająca młodych, aktywnych ludzi zdobywających doświadczenie w pierwszych pracach, organizacjach non-profit lub kołach naukowych do aplikowania o pracę w PZU.

Niestandardowa rekrutacja

Aby móc zatrudnić doświadczonych, zaangażowanych i ambitnych ludzi, musimy podejść do nich nieszablonowo, co można osiągnąć oryginalnym procesem rekrutacji. Niech inspiracją staną się pomysły znanych marek:

IKEA:

Papierowa instrukcja jak zostać pracownikiem szwedzkiej marki? Czemu nie!

CD Projekt:

Znany producent gier postanowił ogłosić wakat na stanowisko marketing managera, przedstawiając ofertę jako strategię real-time

Jung von Matt:

Poszukiwania copywritera odbywały się poprzez sprytne ukrycie QR kodu w krzyżówce

BT Skyrise:

Urocze stewardessy miały za zadanie zaciekawić studentów informatyki, wręczając im wizytówki

Co możemy zrobić, gdy zdobędziemy już nowego pracownika? Albo jak poprawić współpracę z obecnym? Zapraszamy do drugiej części artykułu.

stopka