Rekrutacja przez Open House

Czy nie jest prawdą, że standardowe metody rekrutacji to żmudna praca, którą wiąże się w pierwszej kolejności ze stworzeniem oferty pracy, opublikowaniem jej na portalach rekrutacyjnych, a następnie z procesem przeglądania dziesiątek CV?

Jeżeli się teraz uśmiechasz, pewnie wiesz, o czym piszemy.

Sytuacja nie jest jeszcze taka tragiczna, jeżeli wziąć pod uwagę fakt, że poszukiwania dotyczą jednego wolnego wakatu. Co natomiast zrobić, kiedy szukasz kilku pracowników na raz, a osoba zajmująca się w Twojej firmie rekrutacją ma tylko dwie ręce do pracy? A co gorsze, wolne wakaty wpływają bezpośrednio na kluczowe procesy w firmie, która w tym stanie nie jest w stanie się rozwijać?

Odpowiadamy: użyj metody „Open House”. Brzmi nieznajomo?

Metoda open house jest relatywnie młoda i mało popularna w naszym kraju, gdzie przywiązanie do standardów jest wciąż dość silne. Jej podstawowym założeniem jest sprowadzenie do firmy w jednym czasie jak największej liczby osób, które chciałyby podjąć pracę w przedsiębiorstwie, a następnie odbycie z każdym z kandydatów rozmowy.

Nietypowy przebieg jako wartość metody

Metoda Open House tradycyjnie rozpoczyna się od umieszczenia ogłoszenia o pracę, przy czym jego forma jest nieco inna. Ogłoszenie rekrutacyjne publikowane jest na portalach branżowych, natomiast jego treść jest nieco inna. Informujemy w nich o rekrutacji, o stanowiskach, natomiast zainteresowane osoby nie musza wysyłać dokumentów rekrutacyjnych. Jedynym obostrzeniem jest kontakt z firmą i potwierdzenie przybycia na takie spotkanie.

Spotkanie samo w sobie z reguły składa się z 2-3 części

Na początku ma miejsce oficjalne przywitanie wszystkich przybyłych, nakreślenie charakterystyki poszczególnych stanowisk, polityki przedsiębiorstwa, kultury organizacyjnej oraz wyznawanych wartości i zasad pracy. Na tym etapie dobrze wygląda zabranie głosu przez managera firmy, który będąc osoba zatrudnioną w firmie uwiarygadnia przekaz płynący z działów HR. Ta część jest też swoistym pierwszym sitem, gdzie osoby rzeczywiście zainteresowane pracą w organizacji zostają i czekają na rozmowy z rekruterami.

Następnie przeprowadzana jest część nieoficjalna. Osoby zainteresowane pracą mają możliwość rozmowy z rekruterami i zaprezentowania własnej osoby w atmosferze przypominającej spotkanie integracyjne. Na tym etapie osoby wyselekcjonowane i pasujące do danych stanowisk proszone są o przesłanie  dokumentów aplikacyjnych.

Zdarza się czasem, że podczas drugiego etapu rekruter wyławia prawdziwy talent. Nie widział dokumentów rekrutacyjnych, ale z rozmowy i sposobu zaprezentowania się wynika, że dany kandydat wyróżnia się na tle innych. Dobrze jest wtedy umówić się bezpośrednio z prawdopodobnym przełożonym takiej osoby i mieć go w obwodzie, celem przeprowadzenia od razu rozmowy kwalifikacyjnej. Taka sytuacja, to z jednej strony wyróżnienie dla kandydata, a z drugiej szansa na wyłowienie prawdziwych talentów.

Korzyści stosowanie metody Open House dla firmy:

  1. Realne obniżenie kosztów procesów rekrutacyjnych przy rekrutacjach wielowakatowych.

Brak potrzeby przeprowadzania czasochłonnych analiz CV oraz przekazywania wielokrotnie tych samych powtarzających się informacji o firmie kolejnym kandydatom.

  1. Większe dopasowanie kandydatów do stanowisk.

Część nieoficjalna podczas której kandydat dowiaduje się o kulturze organizacyjnej pozwala wyłonić naturalnie osoby rzeczywiście zainteresowane podjęciem pracy. Z oferty pracy nie dowiesz się niczego o kulturze organizacyjnej danej firmy.

  1. Wyławianie talentów.

A co jeżeli pojawi się ktoś, kto po pierwszych kilku wymienionych zdaniach okaże się diamantem? Miej pod ręką doświadczonego managera, umów spotkanie i zatrzymaj go w organizacji.

Korzyści dla pracownika:

  1. Brak odrzucenie CV jak to ma miejsce w standardowym procesie rekrutacji. Podczas nieoficjalnych spotkań, rekrutrzy rozmawiają z każdym zainteresowanym pracą.
  2. Brak czekania na kontakt po wysłaniu dokumentów – nieodłącznego elementu każdej rekrutacji.
  3. Poznanie z bliska pracodawcy w jego miejscy pracy. Z treści ogłoszenia nie da się tego wyczytać.

W zmiennych warunkach rynku pracy warto pamiętać, że standardowe procesy rekrutacyjne dopuszczają możliwość pominięcia w rekrutacji prawdziwie wartościowych pracowników oraz talentów. Open House pozwala zmniejszyć to ryzyko i poznać kandydatów w mniej stresującej i bardziej otwartej atmosferze. Oczywiście nie będzie to metoda idealna w każdym przypadku procesu rekrutacyjnego.  Jeżeli szukasz 2-3 osób, raczej nie będziesz organizować tego typu przedsięwzięcia. Wydaje się jednak, że przy dużych procesach rekrutacyjnych Open House może okazać się idealną tubą marketingową, jakże ważną dzisiaj w dobie wszechobecnej polityki EMPLOER BRANDING.

 

stopka