Co nowego w branży HR? Forecast na 2021.

Bardzo trudny i nieprzewidywalny dla rynku pracy rok 2020 niedługo dobiegnie końca. Firmy, instytucje i ich działy personalne zaczynają już intensywnie pracować nad nowymi strategiami działania na kolejny rok. Jakie trendy i kierunki rozwoju HR są prognozowane przez ekspertów na 2021? Wybraliśmy dla Was 10 najciekawszych, dotyczących modeli pracy, poszukiwanych umiejętności, narzędzi i sposobów rekrutacji oraz motywacji pracowników.

Model biznesowy odpowiedzialny społecznie

Biznes coraz częściej dostrzega, jak wiele może – i powinien – robić dla społeczeństwa czy też lokalnych społeczności. Efektem jest m.in. mocniejsze zaangażowanie udziałowców w decyzje firmy czy tworzenie programów, które angażują społeczności wokół firmy. Społecznie odpowiedzialne inwestowanie czy świadomy kapitalizm, to niektóre z trendów stale zyskujących na znaczeniu. Z punktu widzenia HR jest to o tyle istotne, że niejednokrotnie kandydaci, jeszcze przed złożeniem aplikacji sprawdzają, jakimi wartościami kieruje się firma i czy są one zgodne z ich światopoglądem. Ponadto, wprowadzenie społecznie odpowiedzialnego modelu biznesowego może dać pracownikom znacznie większe poczucie sensu wykonywanej pracy. To zatem dodatkowy sposób na przyciągnięcie talentów i utrzymanie motywacji wśród obecnych pracowników.

Indywidualny branding

Organizacje i firmy od dawna stosują praktyki brandingowe, by ich marki były bardziej rozpoznawalne. Jednak nowością jest indywidualny branding dotyczący kandydatów do pracy. To praktyka stosowana często przez Millenialsów, którzy, wedle szacunków, do 2025 roku mają stanowić aż 75% siły roboczej na świecie[1]. Dla takich kandydatów nie liczy się tylko finansowa korzyść, ale również wartości reprezentowane przez firmę, możliwości indywidualnego rozwoju czy benefity, w postaci elastycznego czasu pracy lub inne pozwalające na wprowadzenie lepszej harmonii między pracą a życiem prywatnym. Dlatego w swoich aplikacjach nie tylko piszą o umiejętnościach czy doświadczeniu, ale starają się też przedstawić siebie, jako zaangażowanego społecznie pracownika o konkretnym zestawie wartości, który ma motywację do uczenia się nowych rzeczy i potrafi proaktywnie współpracować w zespole.

Elastyczny czas pracy i praca zdalna

Pandemia powoduje coraz większe zainteresowanie pracą zdalną i możliwie elastycznym czasem pracy. Ten trend miał być przyszłością, ale stał się teraźniejszością – i nie ma zamiaru odpuścić w kolejnym roku. Pracownicy uważają elastyczność dotyczącą czasu czy miejsca pracy za jeden z najważniejszych czynników determinujących wybór pracodawcy – tak odpowiedziało aż 69% respondentów sondażu dla FlexJobs już w 2019 roku[2]. Dlatego firmy planujące pozyskać największe talenty na rynku, muszą zapewnić narzędzia i politykę pracy pozwalające na pracę zdalną w całości/rotacyjnie, na uelastycznienie czasu pracy lub na pracę na część etatu, a także rozważyć opcje zatrudniania freelancerów.

Gig economy

Jeśli mowa o freelancerach, to warto przypomnieć – pisaliśmy już o tym szerzej w jednym z ostatnich wpisów na blogu – że mocnym trendem 2021 roku będzie tzw. gig economy. To zatrudnianie freelancerów do projektów, pozwalające na elastyczne warunki dotyczące czasu i miejsca pracy. Firmy zyskują do konkretnych projektów topowe talenty na rynku, bez konieczności zatrudniania ich na etat w sztywnych ramach umowy o pracę i ciągnących się w nieskończoność procesach rekrutacyjnych. Dział HR powinien przygotować właściwe do tego narzędzia i aplikacje pozwalające na pozyskiwanie freelancerów i efektywne zarządzanie ich pracą w zespołach.

AI i VR

Sztuczna inteligencja (AI), machine learning (ML) i wirtualna rzeczywistość (VR), to technologie, które w przyszłym roku mogą mocno wpłynąć na procesy rekrutacji, onboardingu czy szkoleń. Jak mogą wpłynąć na HR? Przykładowo:

  • Sztuczna inteligencja może pomóc w tworzeniu bardziej efektywnych metod rekrutacji kandydatów, ich screeningu i onboardingu, poprzez lepszą selekcję idealnych kandydatów i eliminowanie uprzedzeń rekruterów przy ewaluowaniu kandydatów.
  • W przypadku pracowników, AI pozwala na zwiększenie produktywności dzięki automatyzacji zadań powtarzających się i mocno rutynowych, co pozwala pracownikom skupić się na tym, co wymaga kreatywności i indywidualnych kompetencji. Inteligentne systemy do HR pozwalają już na tego typu automatyzację i znaczną oszczędność czasu pracy.
  • AI może pomóc kadrom w identyfikacji pracowników, którzy rozważają rezygnację z pracy, dzięki systemowi, który sprawdza aktywność pracownika i rozpoznaje wzorce, które sygnalizują, że stracił on motywację do pracy i za chwilę zacznie rozważać odejście z firmy.
  • Procesy automatyzujące i VR mogą ułatwić proces onboardingu/ offboardingu poprzez automatyczne dostosowanie systemu, przydział zadań/narzędzi/procedur i dodanie właściwych dokumentów do jego profilu. Automatyzacja tych prostych procesów pozwoli specjalistom HR skupić się na ważniejszych i bardziej strategicznych zadaniach.
  • VR ma szansę przydać się także w szkoleniach, czyniąc je bardziej efektywnymi. Według szacunków, rynek szkoleń VR do 2022 roku ma być wart 6,3 miliardów dolarów[3].

Przydatne umiejętności – miękkie, cyfrowe, analityczne

W 2021 roku umiejętności poszukiwane przez HR-owców będą w dużej mierze dotyczyć świata cyfrowego, a także kreatywnego i analitycznego myślenia oraz emocjonalnej inteligencji. Taki pożądany rynkowo zestaw określany jest mianem power skills – kombinacja umiejętności cyfrowych, miękkich oraz analitycznych. Dlatego pracownicy powinni rozwijać się w tym kierunku, a rekruterzy szukać kandydatów, którzy są zdolni do przyswajania nowej wiedzy, lubią wyzwania oraz szkolenia, a także mają zdolności i motywację, by odnaleźć się w miejscu pracy, gdzie technologia spotyka się z człowiekiem.

Rosnąca rola chatbot-ów

Kolejna technologia, która coraz częściej jest wykorzystywana przez działy personalne – poza AI czy VR, to chatboty. To zresztą narzędzie stworzone na bazie sztucznej inteligencji, oferujące automatyzację odpowiedzi na pytania. Chatboty pozwalają zaoszczędzić czas specjalistów HR, poprzez udzielanie kandydatom czy obecnym pracownikom gotowych odpowiedzi na proste czy najczęściej zadawane pytania dotyczące np. polityki firmy, dokumentów, benefitów czy elementów procesu rekrutacji.

Uproszczony proces rekrutacji

Kierunek zmian w procesie rekrutacji przewiduje zdecydowane uproszczenie go, tak by przynieść korzyści zarówno pracodawcy, jak i kandydatowi, w postaci oszczędności ich czasu i środków. Według badań, wielu utalentowanych kandydatów rezygnuje z aplikowania, jeśli proces rekrutacji jest zbyt długi i skomplikowany. Dlatego, jeśli firma chce pozyskać talenty z rynku, musi rozważyć uproszczenie swojego procesu i uczynienie go bardziej przyjaznym kandydatom.

Reskilling i upskilling

Dzięki transformacjom cyfrowym, biznesowym, gospodarczym miejsca pracy zmieniają się obecnie bardzo szybko. Stare umiejętności mogą już nie wystarczyć, dlatego w przyszłości pracownicy będą zmuszeni do ich stałego podnoszenia lub nawet do przekwalifikowania się. Rolą działów HR będzie przygotowanie możliwości podnoszenia kwalifikacji czy ich zmiany poprzez wprowadzenie regularnych programów upskilling/reskilling’owych. Przygotowane strategie learning and development będą bardzo istotne w przyszłym roku. Jeśli firma chce pozyskać utalentowanych pracowników, musi zapewnić im również środowisko do rozwoju umiejętności, wzrostu kreatywności czy wsparcia innowacyjności. Ciekawym trendem w ramach strategii L&D jest nauka w toku pracy, to znaczy umożliwianie dostępu do małych kawałków informacji w czasie wykonywania codziennych zadań, co pozwoli jednocześnie rozwiązywać bieżące problemy, a jednocześnie uczyć się pomału, ale regularnie, zamiast poświęcać wiele godzin czy dni na duże bloki szkoleniowe.

Ciągły proces oceny performance’u

Ciągłość to słowo-klucz, także gdy mówimy o performance management’cie przyszłości. Zamiast oferować rutynowe coroczne czy comiesięczne feedbacki, dużo lepiej jest oceniać pracownika w trybie ciągłym (idea instant feedback) z regularnymi sesjami monitoringowymi i częstymi spotkaniami one-on-one. Pracownicy cenią sobie natychmiastowy feedback, bo dzięki niemu od razu mogą wdrożyć rozwiązania pozwalające uniknąć błędów w przyszłości i zdecydowanie szybciej poprawiają swój performance, co przekłada się na bardziej dynamiczny rozwój ich kariery i większą motywacją do pracy czy zdobywania nowych kompetencji.

A które z tych trendów i prognoz będą kluczowe dla Waszych strategii personalnych w nadchodzącym roku?

 

[1] Dane za: https://comparecamp.com/human-capital-trends/
[2] Dane za: https://comparecamp.com/human-capital-trends/
[3] Dane za: https://financesonline.com/hr-trends/
stopka