Rozwój w HR. Top 10 światowych pozycji, które warto przeczytać

Ciągłe kształcenie i podnoszenie swoich kwalifikacji jest istotne praktycznie w każdym zawodzie, również w branży HR. Przy dynamicznie zmieniającym się rynku pracy i coraz większym wymaganiom, zarówno po stronie pracodawców, jak i pracowników, HR-owiec czy manager powinien trzymać rękę na pulsie.

Zebraliśmy dla Was topowe pozycje literatury światowej, polecane w środowisku ekspertów HR.

Są wśród nich nowinki wydawnicze, ale również starsze, bestsellerowe pozycje „must-read”. Wszystkie książki są w języku angielskim, jest to zatem doskonała okazja, by odświeżyć także kompetencje językowe.

Do wyboru wydania papierowe lub ebooki w popularnych formatach.

A oto nasza lista:

  1. How Effective Is Your Recruiting Process? Patricia Kyei Kennedy

lipiec 2019, Author Solutions Inc, wersja książkowa/ebook

Książka mająca na celu zachęcenie rekruterów i HR-owców (także tych korzystających z systemów do rekrutacji), a także managerów do przeanalizowania dotychczasowych strategii rekrutacyjnych. Sprawdzenia czy są wystarczająco skuteczne, ale także czy nie są czasem źródłem frustracji dla kandydatów wewnętrznych, próbujących je przejść. Z lektury można się m.in. dowiedzieć, jaka jest zależność między rekrutacją, a komunikacją w firmie oraz jak ten proces wpływa na szereg różnych aspektów: od chęci do pracy, przez zaangażowanie w pracę i produktywność, aż po lojalność wobec misji i wizji przedsiębiorstwa.

  1. Feedback (and Other Dirty Words): Why We Fear It, How to Fix It, Tamra Chandler, Laura Dowling Grealish

czerwiec 2019, Berrett-Koehler Publishers, wersja książkowa/ebook/audiobook

Feedback nie ma dobrej passy – kojarzony bardziej z niesprawiedliwą oceną, zwątpieniem we własne siły i pretensjami niż z wartościową oceną pracy, pozwalającą wyciągnąć wnioski na przyszłość i uczyć się na własnych błędach. Jak do tego doszło, że tak ważna i pożyteczna inicjatywa dorobiła się tak kiepskiej opinii? Zastanawiają się nad tym autorzy książki i oferują nam praktyczny przewodnik jak wykorzystywać feedback jako narzędzie silnie motywujące dla wszystkich zaangażowanych stron. Autorzy proponują nową, bardziej ambitną definicję feedbacku, a do tego przedstawiają wartościowe strategie i ćwiczenia oraz przykłady z życia wzięte, pozwalające przelać ideę w życie, by raz na zawsze przywrócić feedbackowi należne mu miejsce efektywnego narzędzia inspiracji w rozwoju pracowników.

  1. Hello Gen Z: Engaging the Generation of Post-Millennials, Claire Madden

październik 2017, Hello Clarity, wersja książkowa/ebook

Co napędza pracownika generacji Z? Jakie są jego motywacje i ambicje? Właśnie tego próbuje się  dowiedzieć znana badaczka społeczna z Australii, Claire Madden. Generacja Z to nowa siła na rynku pracy – bardziej głodna sukcesu i zmiany niż millenialsi. Hello Gen Z oferuje dogłębne wejrzenie w ekscytujący, napędzany technologiami i innowacjami, elastyczny świat generacji młodych ludzi, którzy w pracy szukają przede wszystkim przestrzeni do rozwoju. Jeśli jako rekruter napotykasz problem ze zrozumieniem potrzeb pracowników z generacji Z, a pragniesz stworzyć im zachęcające i przyjazne środowisko pracy, to ta lektura na pewno jest dla Ciebie.

  1. Financial Analysis for HR Managers: Tools for Linking HR Strategy to Business Strategy, Steven Director

grudzień 2012, Pearson FT Press, wersja książkowa/ebook

Finanse to ważna kwestia w branży HR i wysokiej klasy specjalista musi mieć dobre rozeznanie w finansowych realiach, w tym w przygotowaniu adekwatnych pakietów premiowych dla pracowników oraz ocenie wpływu polityki kadrowej na długofalowe perspektywy przedsiębiorstwa. Strategia HR odgrywa kluczową rolę w dochodowości większych przedsiębiorstw i warto zdawać sobie z tego sprawę. Książka zawiera wiele przykładów oraz wyliczeń, które w prosty sposób, krok po kroku, rysują swoistą mapę finansową dla chcącego odnosić sukcesy managera HR.

  1. It’s the Manager, Jim Clifton and Jim Harter 

maj 2019, Gallup Press, wersja książkowa/ebook/audiobook

Świetny manager jest na wagę złota. To on odpowiedzialny jest za tworzenie zespołów, kooperację pracowników, dopasowanie teamów do długoterminowych celów całego przedsiębiorstwa, a także za zrozumienie potrzeb jednostkowych pracownika. Jak dobrze wypełniać wszystkie te funkcje? Autorzy podsumowują 52 kluczowe wnioski badania Gallupa nt przyszłości pracy i podają życiowe case studies, pozwalające wysnuć wnioski o tym, jak być skutecznym managerem, zwłaszcza w wymagającym, współczesnym środowisku pracy. Pozycja obowiązkowa dla liderów zespołów, którzy chcą zrozumieć mocne i słabe strony swoich pracowników.

  1. High Potential: How to Spot, Manage, and Develop Talented People at Work, Ian MacRae, Adrian  Furnham and Martin Reed

luty 2018, A&C Black Academic and Professional, wersja książkowa/ebook

Na sukces zespołu pracuje każdy pracownik – zależy on m.in. od tego, ile indywidualnego talentu uda się managerowi zebrać w jednym teamie. Ten proces nie kończy się w momencie udanej rekrutacji zdolnego pracownika. Tak naprawdę, wydane środki i poświęcony czas na zrekrutowanie topowego pracownika pójdą na marne, jeśli manager czy rekruter nie będzie dalej inwestował w rozwój jego umiejętności i zdolności, tak by stał się on doskonałym uzupełnienie swojego zespołu. Ta książka pomaga zrobić to dobrze od A do Z: znaleźć, zatrudnić świetnego specjalistę i pomóc mu rozwinąć skrzydła w Twojej organizacji. Życiowe przykłady, sprawdzone case studies – dużo konkretnej wiedzy.

  1. The 5 Dysfunctions of a Team: A Leadership Fable, Patrick Lencioni

kwiecień 2002, Jossey-Bass, wersja książkowa/ebook/audiobook

Autor znany ze smykałki do storytellingu tym razem wykorzystał ją, by stworzyć kompleksowy, fascynujący opis funkcjonowania zespołów. A raczej wybranych dysfunkcji w ich działaniu. Lencioni opisuje pięć nieprawidłowości w działaniu zespołów, które sprawiają, że nawet najlepsze teamy napotykają przeszkody w rozwoju i produktywnej pracy. Z tej książki dowiesz się, jakie podjąć działania, by przezwyciężyć przeciwności typowe dla zespołów i zbudować efektywny, spójny team. Prosty język, motywujący przekaz, wciągająca lektura – świetna propozycja dla wszystkich pragnących podnieść swoje kompetencje managerskie.

  1. HR from the Outside In: Six Competencies for the Future of Human Resources Dave Ulrich, Jon Younger, Wayne Brockbank, Mike Ulrich

czerwiec 2012, McGraw-Hill Education, wersja książkowa/ebook

Chcesz się dowiedzieć o co chodzi we współczesnym zarządzaniu kapitałem ludzkim? Jakie kompetencji powinien mieć profesjonalny HR-owiec? Lektura tej książki przyniesie  Ci odpowiedzi na wiele pytań i rozwieje liczne wątpliwości. Autorzy wymieniają kluczowe umiejętności, jakie powinien rozwinąć współczesny HR-owiec, m.in. zdolność do wprowadzania innowacji, korzystania z nowoczesnych technologii, budowania talentu zespołowego w oparciu o jednostkowe umiejętności, zarządzania zmianą i inne.  Przede wszystkim jednak specjalista od HR musi być wiarygodnym człowiekiem czynu, którego działania będą skierowane w stronę rozwoju biznesu oraz umiejętnego zarządzania kapitałem ludzkim, a te płaszczyzny będą spójne. Ta książka dostarcza kompleksowej wiedzy osadzonej w bardzo realistycznym kontekście.

  1. Recruiting Sucks…But It Doesn’t Have To Breaking Through the Myths That Got Us Here, Steve Lowisz

styczeń 2020, Lioncrest Publishing, wersja książkowa/ebook

Rekrutacja jest do kitu? Przewrotny tytuł dla książki, która właśnie udowadnia, piórem guru HR Steve’a Lowisza, że może być wręcz przeciwnie. Obalając popularne mity o procesie rekrutacji, Lowisz przedstawia przełomowe podeście do budowania, rozwijania i utrzymania odnoszącego sukcesy, buzującego energią i pomysłami zespołu. W książce rozkłada na czynniki pierwsze siedem mitów, w które niepotrzebnie wierzą rekruterzy, managerowie i działy kadr. Dowiesz się m.in. czemu nadawać wyższy priorytet zachowaniu pracownika niż jego umiejętnościom, jak nie patrzeć na kandydatów tylko przez pryzmat LinkedIna, jak naprawdę inspirować ludzi, brać odpowiedzialność za swoje decyzje i unikać opierania większości działań tylko na technologii, a do tego skutecznie zarządzać zróżnicowanym zespołem. Konkretne przykłady i sprawdzone sposoby działania znajdziesz praktycznie na każdej stronie tej książki.

  1. Agile People: A Radical Approach for HR & Managers, Pia-Maria Thoren

październik 2017, Lioncrest Publishing, wersja książkowa/ebook

Słowo-klucz w wielu organizacjach: agile, czyli zwinne, elastyczne zarządzanie projektami. Co to właściwe oznacza i jak wprowadzić taki styl zarządzania do firmy? Przydatna może być lektura właśnie książki Thoren. Autorka przedstawia, w jaki sposób managerowie, profesjonaliści pracujący w kadrach, osoby decyzyjne w przedsiębiorstwie oraz pracownicy mogą zaadaptować elastyczne, płynne, skupione na klientach podejście. To przydatny przewodnik po świecie „agile” przedstawiający teoretyczne i praktyczne aspekty tej nowej metodologii zarządzania kapitałem ludzkim oraz podpowiada, jak je wdrożyć, niezależnie do tego, jak duża jest nasza organizacja.

Na zakończenie naszego zestawienia, pozwoliliśmy sobie dodać jeszcze jedną pozycję, tym razem z polskiego rynku wydawniczego. To tegoroczna premiera z dziedziny analityki HR, w której powstaniu mieliśmy swój współautorski wkład 🙂

Analityka i wskaźniki efektywności procesów HR, Ryszard Michalczyk , Piotr Pszczółkowski

styczeń 2020, Wolters Kluwer Polska, wersja książkowa/ebook

Analityka HR to analiza i przetwarzanie danych w obszarze zasobów ludzkich i wyciąganie wniosków na przyszłość. Autorzy, na podstawie przeprowadzonych badań, opisali najważniejsze obszary procesów ZZL i stworzyli reprezentatywny bank mierników ich efektywności.

Czytelnicy dowiedzą się, w jaki sposób mierzyć m.in.:

  • średnioroczną fluktuację w organizacji;
  • poziom strat, jakie ponosi firma w związku z rotacją kadry;
  • odsetek pracowników, którzy prawdopodobnie odejdą z firmy w ciągu najbliższego roku.

Mając takie informacje, można zmieniać procedury i decyzje w zakresie rekrutacji i selekcji na te właściwe – bardziej efektywne. Analityka HR pozwala na: podejmowanie lepszych decyzji przy użyciu danych, sprawdzanie skuteczności podejmowanych działań, przeniesienie ciężaru działań HR z operacyjnych na taktyczne i o strategicznym znaczeniu dla firmy. Dzięki tej publikacji zdobędziesz nie tylko praktyczną wiedzę, lecz także bezpłatny dostęp do narzędzia HRanalyzer, które zostało stworzone dla pracowników działów personalnych, by pomagać im w prowadzeniu pełnej analityki procesów HR.
Czas izolacji w domu sprzyja czytaniu książek – można zatem wykorzystać trudny okres pandemii, by rozwinąć swoje zawodowe kompetencje i dowiedzieć się, jakie są aktualne trendy w zarządzaniu ludźmi i organizacjami.

23 kwietnia obchodzony był Światowy Dzień Książki, kto z Was jeszcze nie zdążył kupić sobie czegoś do czytania, będzie miał teraz z czego wybierać.

Życzymy Wam wielu inspiracji i skutecznej realizacji planów na dalszy rozwój zawodowy.

stopka